Wednesday, May 25, 2016

Jumalan tahto yhdistää suomalais-venäläisen perheen ja voittaa pahuuden. Uusi venäläinen elokuva "Poika"


"Suomen demokraatit"-puolueen puheenjohtajan Timo Kuusisen ja hänen venäläisen Anastasija-vaimonsa yhteinen Ivan-poika otetaan Helsingissä huostaan. Skandaalia puidaan Suomen medioissa, erityisesti päälehdessä "Suomen Sanomissa". "Suomen demokraatit" ajautuu kriisiin ja Timo Kuusisen on nyt tehtävä valinta, jossa toisella puolen on poliittinen ura, puolue ja Suomi, toisella puolella Suomen ja Venäjän ystävyys, perheen yhtenäisyys ja rakkaus ihmisten välillä.

Tällainen juoni on nuoren ja lahjakkaan venäläisen elokuvaohjaajan Slava Rossin uudessa elokuvassa "Poika" (Syn), joka kehittelee Venäjän mediassa, dokumenttielokuvissa, tv-sarjoissa ja kirjoissa viime vuosina esiteltyä teemaa Suomen ja Venäjän lapsikiistoista. Koska aihetta on käsitelty vuosia, on uusimmassa elokuvassa tulkinta syvällisempi. Pääosaa näyttelee Maria Mironova, yksi Venäjän kuuluisimmista naisnäyttelijöistä. Elokuvan ulkokohtaukset on kuvattu Helsingissä, mutta sisäkohtaukset Latviassa. Näyttelijät ovat venäläisiä ja latvialaisia. Kaikki tapahtumat sijoittuvat silti Helsinkiin.

Huostaanoton taustalla on perätön ilmianto, jonka takana on naapurin ilkeä lesbopariskunta. He paheksuvat Ivan-pojalle idyllisen talon pihalle rakennettua vuorikiipeilyseinää ja muutenkin kadehtivat kuvankaunista ja menestyvää perhettä.


Poliisit noutavat Ivan-pojan, joka siirretään lastenkotiin ja perhe haastetaan oikeuteen. Timo Kuusisen puolue on vaarassa ajautua kriisiin ja puoluejohto painostaa Timoa eroamaan vaimostaan. Ikeät sosiaalityöntekijät saapuvat Anastasijan kotiin kuulustelemaan häntä.


Viranomaisilla ei ole mitään todisteita Anastasijaa vastaan, mutta silti Ivan-poika halutaan siirtää sijaisperheeseen. Ivan pakenee lastenkodista kotiinsa, mutta puolue painostaa vanhempia palauttamaan lapsen. Lastenkodin hoitaja kostaa Ivanin paon teippaamalla pojan tuoliin kiinni.
Anastasija menee Helsingissä Pyhän kolminaisuuden ortodoksikirkkoon ja rukoilee ikonin äärellä Jumalanäitiä pelastamaan poikansa pahuudelta.
Anastasija selaa nettiä ja löytää "Venäläiset äidit Suomessa"-järjestön ja palkkaa puolalaisen yksityisetsivän, joka katolisiksi nunniksi naamioituneet apulaiset saapuvat Suomeen ja onnistuvat saamaan Ivanin lastenkodista retkelle Katoliseen kirkkoon. Valenunnat vievät Ivanin turvaan Pietariin. Lentoasemalla poliisi kuulustelee lasta, jolla on väärennetty puolalainen passi. Anastasija ja Ivan ovat taas yhdessä ja pitävät lehdistilaisuuden Venäjän medioille.


Eduskuntavaalien studiokeskustelussa kokoomuspuolueen muhkea partasuinen puheenjohtaja "Aki Riipinen" haastaa Suomen demokraattien Timo Kuusisen ja syyttää tätä perhearvojen polkemisesta.


Timo Kuusinen päättää pelastaa poliittisen uransa ja matkustaa Pietariin tavoitteenaan salakuljettaa Ivanin diplomaattiauton takakontissa takaisin Suomeen. Pietarissa Ivan pyytää vanhempiaan palaamaan yhteen. Timo Kuusinen tekee päätöksen ja uhraa Suomen demokraatit -puolueen oman perheensä yhtenäisyyden puolesta. Jumalan tahto on toteutunut, suomalais-venäläinen perhe on taas yhdessä ja voittanut pahuuden.

Elokuvassa suomalaisia ei varsinaisesti esitetä pahoina ihmisinä, esimerkiksi päähenkilö "Timo Kuusinen", jota esittää latvialainen näyttelijä, tekee kuitenkin lopussa oikean valinnan. Suomalainen oikeuslaitos on hyvin kylmä ja sydämetön, mutta sosiaalityöntekijöistä löytyy myös auttavaisia ihmisiä. Suomalaiset poliisit ja rajavartijat esitetään tarkkoina ja lahjomattomina, ei varsinaisesti ilkeinä. Monet aiheet on lainattu suomalaisesta ja venäläisestä uutisoinnista. Elokuvan ideana on esitellä valtio pahuuden koneistona, joka murskaa ihmisten välisen rakkauteen perustuvan yhteyden. Suomi ja Venäjä esitetään hyvin läheisinä ja suomalaiset pohjimmiltaan normaaleina ihmisinä, onhan Asastasija valinnut aviomiehekseen suomalaisen, joka lopulta myös tekee oikean päätöksen ja pelastaa suomalais-venäläisen perheen yhtenäisyyden pahuudelta. Suomi esitetään periaatteessa hyvänä mutta jotenkin ihmisen moraalisia perusarvoja vaurioittavana "ylikehittyneenä" yhteiskuntana, joka on siis varoittava esimerkki Venäjälle. Venäläinen äiti on hyvyyden ruumiillistuma, joka tekee kaikkensa pelastaakseen lapsensa. Äidin rukous ikonin äärellä loputa pelastaa koko perheen.